کد خبر: 369714

«خبرنامه دانشجویان ایران» گزارش می‌دهد؛

تمهیدات دانشگاه‌ها برای پذیرش نودانشجویان/ آموزش حضوری، مجازی یا ترکیبی کدام یک؟

مبنای آموزش دانشجویان کارشناسی مجازی بوده و مبنای آموزش دانشجویان تحصیلات تکمیلی با محوریت آموزش مجازی به صورت ترکیبی خواهد بود. اولویت حضور در دانشگاه با دانشجویانی است که کارگاه داشته یا درس عملی و آزمایشگاهی دارند، در مرحله بعد اولویت حضور با دانشجویان تحصیلات تکمیلی است چون تعداد آنها کم است.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با توجه به نزدیک شدن به شروع سال تحصیلی جدید و همچنین وضعیت زرد و قرمز کرونایی اکثریت استان های کشور و صد البته تقاطع پاییز شما بخوانید فصل شیوع آنفلوآنزا با کرونا خانواده های دانشجویان و جامعه دانشگاهی کشور علی الخصوص دانشجویان جدیدالورود نگران نحوه و چگونگی شروع کلاس ها و نحوه حضور در دانشگاه ها هستند، موضوعی که اگر به قدر کافی جدی گرفته نشود عواقب نابخشودنی درپی خواهد داشت. در همین رابطه مسئولین وزارت علوم و برخی دانشگاه ها در این مورد اظهارنظرهایی داشتند که در ادامه این گزارش آمده است.

۳هفته حضور دانشجویان جدید الورود!

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم با درباره نحوه ۳ هفته حضور دانشجویان جدید الورود در دانشگاه‌ها گفت: الزامی نیست که همه دانشجویان جدید الورود سه هفته در دانشگاه حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه چنین چیزی به دانشگاه‌ها اعلام نشده است، ادامه داد: به دانشگاه‌ها اعلام شده از آنجا که خوب است دانشجویان جدیدالورود با محیط دانشگاه آشنا شوند، بهتر است و توصیه می‌شود دانشگاه‌هایی که می‌توانند دانشجویان جدید الورود را به صورت حضوری بپذیرند، این دانشجویان حداقل ۲ تا ۳ هفته حضور یافته و آموزش حضوری ببینند.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: اما اگر این موضوع مستلزم نقل و انتقالات وسیع باشد، یا اینکه دانشگاه ظرفیت خوابگاهی برای ارائه به دانشجویان نداشته باشد، چنین کاری صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین وزارت علوم به دانشگاه‌ها اعلام کرده است اگر فضای خوابگاهی ایجاد شد که دسته‌ای از دانشجویان در دانشگاه حضور داشته باشند، اولویت با دانشجویان جدیدالورود است که بتوانند در دانشگاه حضور یافته و با دانشگاه آشنا شوند.

خاکی صدیق اعلام داد: دانشگاه یا موسسه آموزش عالی در شهرستانی که عمده دانشجویان دانشگاهش بومی بوده و در وضعیت سفید نیز قرار دارد می‌تواند به صورت حضوری دانشجویان را بپذیرد.
حضور ۳ هفته‌ای دانشجویان جدید الورود اجباری نیست

معاون آموزشی وزیر علوم بار دیگر تاکید کرد: اجبار نیست که دانشجویان جدیدالورود سه هفته اول در دانشگاه حضور داشته باشند.

وی درباره اینکه رئیس جمهور عنوان کرده است که دانشگاه‌ها در جایی که امکانپذیر است باید حضوری و فعال باشند و در جایی که نمی‌توانند، کلاس‌ها به صورت غیر حضوری برگزار شود،افزود: در صورتی که دانشگاه‌ها بتوانند شرایط را فراهم بکنند، مشکلی هم در نقل و انتقال دانشجویی رخ ندهد، مساله خوابگاه نیز کامل حل شود، آن گاه می‌توانند حضوری برگزار کنند.

حضوری، مجازی یا ترکیبی؟

خاکی صدیق درباره نوع آموزش دانشجویان نیز گفت: مبنای آموزش دانشجویان کارشناسی مجازی بوده و مبنای آموزش دانشجویان تحصیلات تکمیلی با محوریت آموزش مجازی به صورت ترکیبی خواهد بود.

وی افزود: اولویت حضور در دانشگاه با دانشجویانی است که کارگاه داشته یا درس عملی و آزمایشگاهی دارند، در مرحله بعد اولویت حضور با دانشجویان تحصیلات تکمیلی است چون تعداد آنها کم است.

تمهیدات دانشگاه آزاد

محمدمهدی طهرانچی در تشریح طرح آموزشی دانشگاه در نیمسال جدید تحصیلی اظهار کرد: در نیمسال جاری باید ۱۲ جلسه آموزشی به صورت مجازی برگزار شود و زمان کلاس باید کمتر از یک ساعت و نیم باشد.

رئیس دانشگاه آزاد افزود: همچنین باید ۴ جلسه با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری برگزار شود؛ در کلاس‌های حضوری دانشجویان باید به گروه های ۵ نفره تقسیم شوند. استاد در این ۴ جلسه نباید تدریس کند بلکه باید به پرسش و پاسخ و ارزیابی دانشجو بپردازد و عملا دانشجو موظف است درس خود را خوانده باشد.

طهرانچی با بیان این مطلب که دروس آزمایشگاهی در سه روز به صورت فشرده برگزار می شود، تصریح کرد: با راه اندازی سامانه آموزشیار، عملا مدیریت دروس برای اساتید یکسان سازی شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: در ترم جدید باید حق التدریس ها کاهش یابد و باید به دانشجویان در دروس نظری تخفیف داده شود.

وضعیت اینترنت رایگان آموزش مجازی

سید علی اکبر صفوی رئیس کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این باره گفت: با توجه به اینکه شرکت های اینترنتی و اپراتورهای موبایل متعدد هستند و هر دانشجو با یک اینترنت به سامانه وصل می شود، یکی از سوالات شایع که از سوی دانشگاه ها و دانشجویان اعلام می شود این است که از کجا بفهمند که اینترنت رایگان شده و دچار سردرگمی هستند؛ به همین خاطر نظر ما این بود که هر اپراتوری که این خدمت را عرضه کرد نامه آن را اعلام کند. 

وی با بیان اینکه لیست کامل دانشگاه هایی تا کنون اطلاعات صحیح خود را برای دریافت اینترنت رایگان به وزارت علوم ارسال کرده بودند، در دهه اول اردیبهشت به وزارت ارتباطات اعلام شده است، گفت: با این لیست در آمار جدید رایگان شدن اینترنت دانشگاه‌ ها پیشرفت های خوبی خواهیم داشت.

صفوی گفت: با آخرین فهرست، اسامی ۹۰ تا ۹۵ درصد دانشگاه های متقاضی دریافت اینترنت رایگان در لیست دریافت این خدمت دیده شد.

در مجموع ۷۷۰ ای پی برای وزارت ارتباطات ارسال شده است؛ این ای پی ها شامل ۳۷۴ مورد دانشگاه‌های دولتی، ۲۸۳ مورد دانشگاه‌های غیرانتفاعی، ۳۰ مورد دانشگاه پیام نور، ۳۰ مورد دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای و ۵۰ مورد جهاد دانشگاهی است.

بیش از ۸۰ درصد آموزش ها در دومین ترم مجازی، غیرحضوری ادامه خواهد یافت

سید علی اکبر صفوی رئیس کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره سهم آموزش های مجازی و حضوری در دومین ترم کرونایی، گفت: بسیاری از دانشگاه های دنیا و ایران پیش بینی می کنند که بحث کرونا درباره سهم آموزش های مجازی و حضوری در دومین ترم کرونایی  ادامه دارد. وقتی می گوییم که ترم دانشگاه ها مجازی است؛ یعنی مبنای اصلی برگزاری آموزش در ترم جاری، مجازی است و هر چقدر که امکان پذیر بود و شرایط فراهم شد دانشگاه ها می توانند کلاس حضوری هم داشته باشند.

وی توضیح داد: برای مثال اگر در مناطقی و در دانشگاهی امکانی وجود دارد که دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای انجام و تکمیل پروژه های عملی خود به صورت حضوری در دانشگاه حاضر شوند یا برخی دانشگاه ها تصمیم بگیرند که برای دانشجویان جدیدالورود زمانی را به صورت حضوری در نظر بگیرند، این امکان فراهم خواهد بود. متناسب با شرایط دانشگاه ها ترکیبی از هر دو روش آموزش مجازی و غیرحضوری را خواهیم داشت. یعنی مبنای اصلی برگزاری آموزش در ترم، مجازی است و هر چقدر که امکان پذیر بود و شرایط فراهم شد دانشگاه ها می توانند بخشی از آموزش ها کلاس حضوری هم داشته باشند. اما پیش بینی خودم این است که آموزش ها در این ترم هم بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد به صورت مجازی ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر به صحبت های آقای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون وی هم توجه کرده باشید، گفته اند که ترم آینده مجازی است. با توجه به بحران کرونا، این تصمیم بهترین تصمیم بوده است، زیرا تجربه نشان داد که کمی سهل گیری درباره ویروس کرونا همه استان های کشور را به وضع قرمز از نظر میزان خطر رساند. با این پیشینه توجه کنید که در پاییز که بحران کرونا ادامه دارد، همه دانشجوها و دانشگاه ها می خواستند به کلاس بازگردند.

تصمیم آغاز زودتر از موعد ترم تحصیلی جدید منطقی است

سوال: امسال با تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا ترم تحصیلی جدید زودتر از موعد و از ۱۵ شهریور ماه آغاز شد؛ آیا این بهترین تصمیم بوده است با توجه به شرایط تصمیم دیگری هم می شد گرفت؟

رئیس کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این سوال این طور پاسخ داد: به عنوان یک کارشناس این موضوع، باید بگویم که نمی دانیم ترم آینده ابزارها و شرایط مان از نظر شیوع ویروس کرونا چگونه خواهد بود، از این رو اگر بتوانیم مقداری زودتر ترم آینده را آغاز کنیم، دیرتر وارد مشکلات پاییز می شویم. فصل پاییز با سرما همراه است و در پاییز پیش بینی تشدید شیوع ویروس کرونا شده است و وقتی ترم را زودتر آغاز کرده ایم، با شروع مشکلات پاییز، ما دیگر از مرحله شروع ترم گذشته ایم.

وی تاکید کرد: بنابراین تصمیم برای آغاز زودتر از موعد ترم تحصیلی جدید منطقی است؛ البته این موضوع به درستی در اختیار دانشگاه ها گذاشته شده است و ممکن است یک دانشگاه در منطقه ای سردسیر یا دانشگاه دیگر در منطقه گرمسیر واقع شده باشد و زمان آغاز ترم برای آن ها متفاوت باشند.

وی ادامه داد: برای مثال در دانشگاه شیراز همیشه ترم جدید از ۲۰ شهریور ماه آغاز می شد و هیچ وقت سال تحصیلی جدید را از اول مهر شروع نمی کردیم که برای ما ۱۵ شهریور فقط یک هفته زودتر است. بنابراین با این فرض که در شهریور شدت کرونا کاهش پیدا می کند، اگر بخشی از دانشجویان بخواهند حضوری آموزش ببینند، بحران از نظر شیوع ضعیف تر است.

کمک برای تامین هزینه اینترنت دانشجویان

رئیس کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اما بخشی که هنوز دارای مشکل است؛ بحث هزینه های اینترنت است. برای هزینه های اینترنت در ترم قبل وزارت ارتباطات و فناوری و شرکت های اراده دهنده اینترنت با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و البته با همکاری وزارت آموزش و پرورش اقدامات خوبی را انجام دادند و اگر شرکت های ارائه دهنده اینترنت بتوانند تمهیداتی را برای دانشجویان ببیند کمک بزرگی است؛ زیرا چالش کرونا همچنان ادامه دارد و با توجه به شرایط اقتصادی فشار روی دانشجویان است. اگر وزارت ارتباطات و فناوری و شرکت های اراده دهنده اینترنت بتوانند تسهیلاتی را قائل شوند بسیار خوب است. در حال حاضر پیگیری موضوع مرتبط با اینترنت به بخش فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری محول شده است و به دلایل مشغله های دیگر از بخش کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی وزارت علوم،  تحقیقات و فناوری به بخش دیگری سپرده شد.

۳ توصیه مهم به دانشگاه ها برای ترم جدید کرونایی

رئیس کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برای ترم جدید ۲ تا ۳ توصیه کلی داریم. نخست تبادل تجربیات است؛ همچنان که اخیرا تجربیات دانشگاه های سراسر کشور از نخستین ترم مجازی در همایشی به اشتراک گذاشته شد و دانشگاهیان دغدغه ها، مشکلات، نقاط قوت و ضعف و پیشنهادات خود را مطرح کردند و بیان این موضوعات باعث هم افزایی می شود. دانشگاه ها درباره همه موضوعات از ارائه دروس نظری تا عملی و برگزاری امتحان ها تبادل تجربه کردند و بخش های باقی مانده از ترم را هم  در تابستان خود انجام دادند.

تمهیدات دانشگاه امیرکبیر

سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر درباره نحوه برگزاری ترم جدید دانشگاه امیرکبیر گفت: از ۲۹ شهریورماه به صورت رسمی ترم تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ برای دانشجویان قدیم آغاز می‌شود و اسامی دانشجویان نوورود نیز پس از این تاریخ به دانشگاه‌ها اعلام خواهد شد.

معتمدی ادامه داد: کلاس‌های درسی دانشگاه به صورت ترکیبی حضوری و مجازی خواهد بود البته برنامه ریزی بیشتر براساس مجازی خواهد بود.

وی عنوان کرد: اگر در طول یک ترم دانشجو اصلا حضور نداشته و با استاد ارتباط نداشته باشد صحیح نیست چرا که این روند مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است دانشجویان کارشناسی دو هفته به صورت حضوری و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ۴ هفته به صورت حضوری تحصیل خود را ادامه دهند.  زمان حضور دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در دانشگاه به نحوی برنامه ریزی شده است که بایکدیگر تداخل نداشته باشند.

وی با بیان اینکه براساس این برنامه ریزی دانشجویان می‌توانند ارتباط نزدیک تری با اساتید داشته باشند؛ تصریح کرد: به نحوی برنامه ریزی صورت گرفته که زمان حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه بیشتر باشد چراکه این دانشجویان پروژه‌های عملی بیشتری را پیگیری می‌کنند.

معتمدی ادامه داد: درب‌های دانشگاه به روی تمام دانشجویان باز است و اگر دانشجویی کارخاصی داشته باشد می‌تواند در هرصورتی به دانشگاه وارد شود. زمان بندی دقیق حضور دانشجویان کارشناسی و تحصیلاتی تکمیلی از سوی معاونت آموزشی به زودی اعلام خواهد شد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پایان خاطرنشان کرد: این طرح به نحوی برنامه ریزی شده است که شرایط دانشجویان ساکن در دیگر شهر‌ها نیز مدنظر قرار گرفته شوند.

مرتبط ها